Витрати батьків на дитячі покупки в інтернеті

дитячі покупки в інтернеті

У наслідок стрімкого розвитку інтернету та росту його можливостей батькам доводиться контролювати не тільки кількість проведеного дітьми часу у всесвітній мережі, а і витрачені там кошти.

Юлія Мотуз для Сімейного Бюджету дослідила нюанси батьківського контролю над витратами в смартфонах.

Дошкільнята з 4 до 6 років: контроль контенту

У цьому віці діти вже проявляють активну цікавість до смартфонів, планшетів і персональних комп’ютерів. Але зазвичай споживають контент який включають батьки. Переважно це мультики, розважаючи і розвиваючі ролики на YouTube. Витрати на інтернет батьків дітей цього віку обмежуються купівлею додатків які убезпечують дитину від перегляду не бажаного контенту. Або ж установкою програм з допомогою яких можна контролювати перегляд контенту в інтернеті (скріншот).

Прикладом є версія YouTube Дітям – YouTubeKids.

Ця програма безкоштовна, але містить рекламу. Втім і від неї можна позбутися придбавши преміальну версіюYouTube за 149 грн. на місяць. Дорослі готові витратитись аби діти могли переглядати улюблений контент без перерв на нав’язливу рекламу яка часто ще і не відповідає віковим критеріям.

Оскільки відеоролики в YouTube вискакують хаотично, а дорослі не завжди можуть слідкувати за тим що саме дивиться дитина багато з них ставить плеєр батьківського контролю YouTube – YouTuze Player Kids.

Батькам достатньо витратити кілька годин на те, щоб відібрати дитячі каналиі закріпити їх у додаткові. За те потім можна буде займатись власними справами не хвилюючись про те, що ж дивитися дитина в YouTube.

YouTuze Player Kids дозволяє безкоштовно додати до списку перегляду 10 каналів, 10 плейлистів і 10 відео. В залежності від наповненості каналів цей додаток може дати можливість безпечно переглядати тисячі відео. Адже дитина дивитиметься тільки те, що дозволили батьки. Старшим дітям, які уже впевнено орієнтуються в інтернеті, за додаткову плату можна підключити версію Pro. В YouTuze Player Kids Pro немає обмежень на кількість каналів, плейлистів і відеороликів та доступний пошук по каналах.

Приклад із життя:
Мама 6-річного Андрія, Олена: Я придбала платну версію You Tuze одразу як дізналася про існування цього додатку. 42 грн. – це зовсімне висока ціна за можливість відфільтрувати і убезпечити контент в інтернеті для мого сина. Витратила день на те, щоб підібрати і підключити дитячі канали. Тепер можу лишати сина наодинці з планшетом без побоювань що в процесі перегляду вискочить «щось не те».

Школярі з 7 до 12 років активні гравці

У цьому віці діти стають активними гравцями в онлайн і офлайн іграх на своїх гаджетах. Не зважаючи на наявність великої кількості безкоштовних ігрових додатків за деякі з них доводеться платити. Наприклад, популярна серед хлопців середнього шкільного віку гра Mine Сraft коштує 6,99 дол. (приблизно 175 грн. для Iphone) і близько 130 грн. версія для андроїдів.

Статистика свідчить, що батьки готові платити такі гроші за гру в телефоні. Адже до травня 2019-го року було продано близько 176 мільйонів копій додатку по всьому світі. Це дозволяє назвати MineCraft найпродаванішою за всю історію ігрової індустрії.
Однак обмежитись платою лише за придбання додатку буває мало. Розробники MineCraft постійно надсилають пропозиції докупити додаткові опції вартістю від 3,99 за можливість грати офлайн, об’єднуватись, за інструменти, зброю яких немає у стандартній версії.

Приклад із життя:
Мама 9-річного Івана, Оксана: В App Store придбали для сина популярну серед його однолітків гру MineCraft. Він часто грав у неї на планшеті. Через деякий час помітили, що з банківської карти були списані 500, згодом 600 грн. на додатки в App Store. До облікового запису на планшеті автоматично була підключена карта Приват Банку. Як виявилося син накупив зброї і додаткових опцій у грі. Після цього випадку з сином провели бесіду, пояснили що таке віртуальні і реальні гроші, поговорили про необхідність обговорювати свої дії в інтернеті з батьками. Змінили пароль ID тим самим обмеживши можливість сина самому витрачати гроші в інтернеті.

Окрім цієї гри на інтернет просторах повно платних і безкоштовних ігор які надають демо версії. До певного часу дітям дається можливість спробувати гру щоб зрозуміти чи сподобається вона чи ні. Як правило дитина втягується і просить придбати постійну версію.

Підлітки з 13 до 18 років користувачі соціальних мереж

Діти, а, точніше, підлітки, цього віку активні користувачі соціальних мереж. Тому окрім ігор вони часто просять купити додатки до соціальних мереж або ж додаткові опції у них. Витрати на інтернет покупки можуть сягати від 50 до 600 грн. на місяць. В цьому віці у дітей формуються музичні уподобання і вони уже створюють плей-листи з музики у своїх смартфонах. А завантаження на гаджет ліцензійних музичних треків платне.

Найбільше доведеться витратитись власникам iPhone. Адже за скачування однієї пісні з App Store доведеться заплатити від 0,49 до 1,69 дол. (від 12 до 45 грн.). В той час як у Play Market ті ж треки можна придбати всього за 3 і більше грн. або знайти можливість зробити це безкоштовно. Власники Apple також часто стикаються з недостатньою кількістю пам`яті і тоді App Store знімає з рахунків від 0,99 дол. за додаткове сховеще щомісячно. Власники Андроїд можуть обмежитись покупкою накопичувача пам’яті (флешки) одноразово.

Окремо варто сказати що багато підлітків, які активні в соціальних мережах, не тільки витрачають там гроші але і заробляють. Монетизуючи свої акаунти в Інстаграм або ТікТок діти отримують кошти за рахунок розміщення реклами у своїх профілях, обробляють фото, монтують відео за гроші, та, навіть, створюють власні інформаційні продукти заробляючи на них більше ніж батьки.


Приклад із життя:

Щомісяця 16-ти річна Ліза витрачає по 600 грн. на оплату за підписки на різні додатки в App Store. Наприклад 5,99 дол. (приблизно 150 грн.) за додаткові опції у фоторедакторі FaceTune. 4,99 дол. (приблизно 125 грн.) за фільтри і додаткові можливості редагування фото в Pics Art.Періодично купує макети в Canva віртістю від 1,99 дол. (близько 50 грн.) за один. Ці додатки їй необхідні аби мати можливість готувати якісний контент для своєї сторінки в Інстаграм. Музику для відеороликів купувати доводиться в ITunes, адже через використання не ліцензійних треків акаунт можуть заблокувати. З приводу витрачених грошей ні дівчина ні її батьки не переймаються. Сторінка Лізи у соціальній мережі монетизована і дівчина заробляє в інтернеті більше ніж витрачає. Навчаючись у школі Ліза сама почала навчати обробці фото на власному курсі через інтернет.

Звичайно ці до дослідження досить умовні і у них допустимі похибки. Адже в ході опитувань виявилося що є батьки які з 6 років самі обирають і купують для дітей начальні програми, розвиваючі ігри, додатки. І є такі, хто навіть 14-18 річним підліткам забороняє витрачати кошти на ігри та музику в інтернеті.

Скільки грошей і на що їх витрачати у віртуальній мережі – особиста справа кожної сім’ї.

Але все ж таки деякі загальні поради з приводу витрат на дитячі покупки в інтернеті можемо дати:

1. Установіть чіткий ліміт. Виділіть з сімейного бюджету кошти на інтернет покупки і надайте право дитині самій вирішувати як їх витрачати (на купівлю ігор, додатків чи музики). Для цього до облікового запису на дитячому гаджеті можна прикріпити окрему карту з обмеженою сумою коштів на рахунку або завести віртуальний гаманець.

2. Просіть дітей радитися з вами перед оплатою своїх покупок в інтернеті. Це укріпить довіру між вами та застереже дитину від імпульсивних покупок.

3. Що місяця проводьте спільний з дитиною аналіз – скільки і на що було витрачено грошей в інтернеті. Обговорити доцільність покупок, про те яку користь чи шкоду вони принесли.